Economie & Ondernemerschap

#proMKB #deregulering #bruisendehoreca

“Een leefbaar Maassluis is een ondernemend Maassluis!”

Wat wij willen:

  •          Ruimhartigheid voor onze MKB-sector

Niet lullen, maar poetsen. Dat is de algemene mentaliteit van de Hollandse handelsgeest en dat is waar Leefbaar Maessluys voor staat: Ondernemers die hard werken, niet zeuren en de handen uit de mouwen steken. Het liefst in een gemeente die niet over elk bureaucratisch regeltje valt. Helaas heeft de coronacrisis een grote impact gehad op onze economie en ook in Maassluis is dit zichtbaar en voelbaar. Met name de MKB-sector is hard geraakt, terwijl juist zij samen met de middenklasse de ruggengraat van de Nederlandse economie vormen. Het bedrijfsleven in Maassluis bestaat voor een groot deel uit MKB-bedrijven (70%) en net als in de rest van Nederland vielen de hardste financiële klappen in de horeca, retail en de cultuur- en evenementensector. Veel mensen verloren daarbij hun baan. De financiële positie van deze sectoren is instabiel, ook als de coronacrisis voorbij is. Wij willen dat de gemeente hier rekening mee houdt en zich ruimhartig blijft opstellen tegenover onze ondernemers en hun personeel.

 

  •          Flexibele aanpassing op COVID-situatie

Leefbaar Maessluys is hoopvol, maar ook realistisch en gaat er niet vanuit dat we binnen twee jaar af zijn van de coronacrisis en/of de daaruit voortvloeiende negatieve gevolgen. Ook voor de horecasector zal dit een factor van belang blijven. De gemeente dient daar wat ons betreft rekening mee te houden in haar beleid en in haar opstelling jegens Maassluise ondernemers. Dat betekent wat ons betreft extra flexibiliteit vanuit de gemeente, minder restricties en het bieden van extra speelruimte in de zomerperiode.

 

  •          Een Horeca Herstelplan

Van een cappuccino in Kevins Grand Café tot dansen op Hazes in café Pulp en van dineren in restaurant de Ridderhof tot een borrel in de Waker: Maassluis heeft veel te bieden. Cafés, restaurants en andere uitgaansgelegenheden geven onze stad bruisende energie en maken Maassluis levendig en vitaal. Leefbaar Maessluys is ontzettend trots op al die horecaondernemers die elke dag het maximale uit hun onderneming willen halen. Helaas hebben zij door de coronacrisis een flinke (financiële) klap te verduren gekregen. Veel van hen zullen niet enkel zelfstandig deze klap te boven komen en de gemeente zal een stevige toereikende hand moeten bieden. Leefbaar Maessluys wil dat de gemeente, politieke partijen, ondernemers en vertegenwoordigers zoals de KHN samen om de tafel gaan zitten om een Horeca Herstelplan te schrijven met concrete formuleringen waar onze ondernemers iets aan hebben.

 

  •          Eerlijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente en ondernemer

Er moet een eerlijke verantwoordelijkheidsverdeling zijn tussen de gemeente en ondernemers. De verantwoordelijkheid van een ondernemer houdt niet op bij de drempel van zijn of haar onderneming. Tegelijkertijd zijn ondernemers niet verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde. Handhaving van de openbare orde en veiligheid is namelijk een primaire overheidstaak.

 

  •          Meer maatwerk voor ondernemers 

Leefbaar Maessluys staat voor een juiste balans tussen levendigheid en leefbaarheid. Een goede relatie tussen ondernemers (verenigingen) en gemeenten speelt hierbij een grote rol. Excessen moeten altijd worden aangepakt en bij ernstige geweldsincidenten is sluiting van een horecazaak voor langere tijd natuurlijk gerechtvaardigd. Leefbaar Maessluys wil wel dat maatwerk hierbij het uitgangspunt vormt, zodat een generieke sluitingsduur kan worden voorkomen. Een horecabedrijf moet zo snel mogelijk weer open als na onderzoek blijkt dat de ondernemer geen blaam treft. Hiermee wordt ook voorkomen dat we criminelen in de kaart spelen. Criminelen spelen in op de standaard reactie vanuit de gemeente om tot sluiting over te gaan en zij chanteren ondernemers hiermee.

  •          ‘High-trust-principes’ als uitgangspunt 

Criminaliteit schaadt de horeca en horecaondernemers hebben een gezond eigenbelang om te investeren in de veiligheid van hun zaak voor hun gasten, hun personeel en zichzelf. Samenwerking tussen de gemeente, ondernemers en politie is hierbij cruciaal. Leefbaar Maessluys wil dat de ‘high-trust-principes’ worden toegepast op goedwillende ondernemers. Dat betekent over het algemeen beperkt en slim toezicht, maar intensiever en steviger toezicht en handhaving bij ondernemers die regelmatig de wet-en regelgeving overtreden.

 

  •          Risicogerichte toepassing van de Wet Bibob

De horecasector wordt wat ons betreft te vaak benaderd vanuit het perspectief van openbare orde en veiligheid, waardoor horeca op basis van enkele incidenten een negatief imago kunnen krijgen. Dat komt mede omdat de horeca bekend staat als een sector waarin criminelen zich vrij eenvoudig kunnen manifesteren. Hierdoor is de horeca één van de sectoren waarop Bibob-toetsing voor en na een vergunningsverstrekking mogelijk is. Een groot nadeel is dat horecaondernemers hierdoor onnodig tegen hoge kosten en lange doorlooptijden voor vergunningen aanlopen. De gemeente zou de Wet Bibob daarom alleen risicogericht en selectief moeten toepassen, gebaseerd op het ‘high-trust-principe’. De gemeente mag hiervoor geen leges in rekening brengen en wat ons betreft dus ook niet indirect via een verhoging van de DHW-leges.

 

  •          Ruimhartige regels in het omgevingsplan

Door de nieuwe Omgevingswet hebben gemeenten meer ruimte gekregen om strengere regelgeving op te leggen via het omgevingsplan, waarmee normen voor onder andere geluid, geur en afvalwater vastgesteld kunnen worden. De geluidsregels kunnen negatief uitpakken voor horecaondernemers, want iedere extra te isoleren decibel kan uitmonden in een extra kostenpost van meer dan 8000 euro. Leefbaar Maessluys is van mening dat de Omgevingswet voordelen moet brengen voor ondernemers en dat er daadwerkelijk ruimte moet worden geboden voor initiatieven op het gebied van ondernemerschap.

 

  •          Soepele regelgeving voor horecaterrassen

Terrassen vormen een belangrijk onderdeel van een levendige en aantrekkelijke stad. Voor ondernemers hebben terrassen met name een economische functie, omdat zij de exploitatiemogelijkheden van horeca-inrichtingen verruimen en daarmee het economisch rendement van de inrichting verhogen. Leefbaar Maessluys wil vaste uitbreidingen voor terrassen in de zomer en vaste winterterrassen mogelijk maken, zonder dat hier speciale vergunningen voor aangevraagd hoeven te worden. Op deze wijze komen we horecaondernemers tegemoet die wat extra ruimte in deze tijden van crisis wel kunnen gebruiken. Leefbaar Maessluys wil:

·         Vaste uitbreidingen van terrassen in de zomer

·         Vaste winterterrassen

      

  • Verlaging en compensatie van de precariobelasting

Leefbaar Maessluys wil de precariobelasting op alle onderdelen structureel verlagen met 10%. Voor de jaren 2020, 2021 en 2022 zou de gemeente de precariobelasting volledig moeten kwijtschelden voor alle MKB-ondernemers. Leefbaar Maessluys wil hen op deze wijze compenseren voor de door de overheid ingevoerde lockdownmaatregelen. Veel ondernemers hebben dankzij dit beleid flinke financiële schade geleden en zagen door oppotbeleid van de gemeente hun betaalde precariocentjes niet terugvloeien in de economie.   

De precariobelasting voor onderstaande zaken schaffen we daarnaast principieel volledig af:

·         markiezen, zonneschermen en luifels;

·         uithangborden, lichtbakken of andere voor reclamedoeleinden aangebrachte uithangtekens;

·         bloembakken en vlaggenmasten.

 

  •          ‘America First, Maassluis Second’

Bij inkoop en inhuur door de gemeente dienen Maassluise MKB-bedrijven altijd voorrang te krijgen. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de gemeente bijvoorbeeld een bakker uit De Lier laat bezorgen voor een vergadering, terwijl er voldoende Maassluise ondernemers zijn die in dit aanbod kunnen voorzien.

 

  •          Invoering van een MKB-toets

Niet verschuilen achter wet- en regelgeving, maar meedenken met ondernemers. Dat moet het uitgangspunt van de gemeente zijn. Leefbaar Maessluys wil in navolging van enkele andere gemeenten daarom de zogenaamde ‘MKB-toets’ invoeren. MKB-ondernemers praten dan in een vroeg stadium mee over nieuwe regels die gevolgen voor het MKB kunnen hebben. Middels een MKB-toets kunnen MKB-ondernemers vanuit hun praktijkervaring aangeven of de voorgestelde regels wel werkbaar zijn en niet voor extra regeldruk zorgen.

 

  •          Een liberaal vestigingsklimaat

Leefbaar Maessluys staat voor een liberaal vestigingsklimaat, zodat ondernemers in Maassluis optimaal kunnen bloeien en kunnen doen waar zij goed in zijn: ondernemen! De gemeente zal daarom de ideale voorwaarden moeten scheppen om een sterk vestigings- en ondernemersklimaat te creëren. Dat betekent lage regel- en lastendruk en duidelijke communicatie vanuit de gemeente, goede bereikbaarheid en een veilige en schone stad met een leefbare buitenruimte.

 

  •          Dereguleren van wet- en regelgeving

Ondernemers hebben vaak goede ideeën voor onze stad, maar lopen vaak tegen de bureaucratische wet- en regelgeving aan. Leefbaar Maessluys wil het voor ondernemers en bedrijven die zich hier willen vestigen aantrekkelijker maken door in te zetten op snellere procedures en deregulering van de APV. Zo verminderen we de ambtelijke bureaucratie en regeldruk. Het moet bijvoorbeeld mogelijk worden om meer (evenement)vergunningen per dag aan te vragen.

 

  •          Liberalisering van sluit- en openingstijden

Wij willen meer ruimte voor onze ondernemers: minder regels en ruimere openingstijden voor de winkeliers en horeca. Het zittende college ziet de 02:00 en 04:00 vergunningen het liefst verdwijnen, terwijl horecaondernemers (en winkeliers) wat ons betreft zelf hun sluit- en openingstijden moeten kunnen bepalen. Dit dient uiteraard goed afgestemd te worden met omwonenden, zodat een gezonde balans tussen levendigheid en leefbaarheid gewaarborgd blijft. Excessen dienen altijd te worden aangepakt. Wij zijn blij met de goede voorbeelden van cafés die in nauw contact staan met omliggende bewoners en overlast in de buurt actief aanpakken.  

 

  •          Ruimte voor stimuleringsfondsen voor toerisme en vrije tijd

De gemeente moet ruimte bieden aan de komst van een stimuleringsfonds voor toerisme en vrije tijd. Met zo’n fonds kunnen snel en efficiënt financiële middelen beschikbaar worden gesteld aan recreatief-toeristische projecten en evenementen van de gemeente of andere partijen binnen deze sector. De financiering dient enerzijds te komen van particulieren en anderzijds van de gemeente die een vaste financiële bijdrage levert plus een variabele bijdrage, gebaseerd op het aantal toeristische overnachtingen in Maassluis.

 

  •          Ruimte voor innovatie en startups

Ondernemerschap dient maximaal gestimuleerd te worden. Jonge ondernemers die met startups beginnen en op een innovatieve wijze proberen te ontwikkelen, verdienen wat ons betreft alle ruimte om dat te doen.

 

  •          Blijven inzetten op citymarketing 

Door citymarketing zetten we Maassluis op de kaart en trekken we meer en nieuwe mensen aan. Leefbaar Maessluys ondersteunt alle initiatieven die bijdragen aan het regionaal en nationaal op de kaart zetten van Maassluis, zoals Ervaar Maassluis dat doet. Toerisme, (water)sport en recreatie moeten een ‘boost’ geven aan onze lokale economie. Het initiatief van Zorg & Vlijt is daar een prachtig voorbeeld van. Zij hebben een replica van een oude trekschuit gebouwd die recent vanuit Maassluis naar Leiden is gevaren. Een mooie bijkomstigheid was dat mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt en langdurige werklozen via dit initiatief een kans hebben gekregen om te her-integreren in het arbeidsproces. 

  •          Privatisering van horeca in de Koningshof

Leefbaar Maessluys wil het horeca- en cultuuraanbod van Theater Koningshof van elkaar loskoppelen en de horecadienst privatiseren. Het theater zelf blijft wat ons betreft publiek eigendom van de gemeente, maar er zit veel meer potentie in de Koningshof! Het huidige door de gemeente gesubsidieerde horeca-aanbod vinden wij te summier. Wij zien kansen om de Koningshof nog aantrekkelijker te maken met een bruisend horeca-aanbod van een zelfstandig ondernemer.

 

  •          Meer inzet op watertoerisme

Maassluis heeft een prachtige haven die beschikt over een passantensteiger. Deze blijft echter onbenut en we laten hier kansen liggen. Hier kan en moet veel meer in worden geïnvesteerd. De passantensteiger is slecht onderhouden en het bezoekersaantal is daardoor schandalig laag in vergelijking met andere gemeenten. Leefbaar Maessluys zegt: investeren en promoten!

 

  •          Actief beleid tegen leegstand

Leegstand tast de leefbaarheid aan, want het zorgt voor verpaupering van het straatbeeld en werkt nadelig voor omliggende ondernemers. De gemeente moet daarom actief inzetten op het voorkomen van excessieve huurbedragen en van leegstand van winkel- en kantoorpanden. Wij zien de transformatie van een aantal leegstaande kantoorpanden aan de Uiverlaan als een goede oplossing. Leefbaar Maessluys is daarnaast voorstander van een leegstandsboete voor winkelpandeigenaars in het centrum van Maassluis om verkoop/verhuur te bevorderen en verpaupering tegen te gaan.

 

Vorige
Vorige

Veiligheid & Handhaving

Volgende
Volgende

Bouwen & Wonen