Burger & Bestuur

#referenda #gekozenburgemeester #ombudsman

“Een leefbaar Maassluis is een democratisch Maassluis!”

Wat wij willen:

  •          Invoering van een gemeentelijke ombudsman

Door zaken als de Toeslagenaffaire en politici met bijzonder slechte actieve herinneringen neemt het vertrouwen in de overheid af. Dat is logisch te verklaren en misschien zelfs terecht, maar toch maken wij ons daar zorgen over, want wat gebeurt er met een land waarin burgers hun eigen overheden en instituties niet meer vertrouwen? De gemeente Maassluis kan wat ons betreft een bijdrage leveren aan herstel in vertrouwen. Zelfreflectie is daarbij het uitgangspunt. Wij pleiten daarom voor de aanstelling van een gemeentelijke ombudsman. Een gemeentelijke ombudsman kent de stad, de regio en is makkelijker bereikbaar dan de nationale ombudsman, waardoor problemen sneller en efficiënter worden opgelost. De ombudsman rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de verhouding tussen burger en bestuur, waarbij eveneens het college om verantwoording kan worden gevraagd. 

Een gemeentelijke ombudsman behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente Maassluis verantwoordelijk is. Een klacht kan bijvoorbeeld gaan over de verstrekking van een vergunning, de behandeling van een bezwaarschrift of onduidelijke regelgeving. De ombudsman kijkt of u op de juiste manier bent geholpen door een ambtenaar of een instantie. Een ombudsman is onafhankelijk, onpartijdig en aan niemand ondergeschikt. Dit houdt de gemeente en haar instanties scherp.

Kort gezegd, de gemeentelijke ombudsman:

·         is door de gemeenteraad benoemd en onafhankelijk; 

·         onderzoekt klachten van burgers, ondernemers en organisaties over de gemeente Maassluis;

·         verricht op eigen initiatief (grote) onderzoeken naar gemeentelijke afdelingen of naar bepaalde problemen binnen de gemeente;

·         geeft de gemeente eerst de gelegenheid de klacht zelf te behandelen; 

·         probeert klachten zo snel als mogelijk op te lossen; 

·         geeft, als dat niet lukt, een oordeel over het overheidsoptreden; 

·         gebruikt daarbij de behoorlijkheidsvereisten als meetlat.

De gemeentelijke ombudsman behandelt overigens geen consumentenklachten, klachten over woningcorporaties en niet-gemeentelijke instanties, zoals de politie of het UWV. De ombudsman kan daarnaast geen onderzoek doen naar zaken waarover een rechter al een uitspraak heeft gedaan.

  •          Een gekozen burgemeester

Leefbaar Maessluys is een groot voorstander van een direct gekozen burgemeester met een helder mandaat van de Maassluise bevolking. Alhoewel de huidige benoemingsprocedure is vastgelegd in landelijke regelgeving, is het niet uitgesloten dat we Maassluizers beter kunnen betrekken bij de aanstelling van hun nieuwe burgemeester. In plaats van een commissie die in een achterkamer de beslissing maakt, wil Leefbaar Maessluys u hier nauw bij betrekken door een raadgevend burgemeestersreferendum te houden. Wij willen af van de huidige ‘baantjescarrousel’ waarin bestuurders elkaar middels vriendjespolitiek een burgemeesterspost toespelen. De huidige benoemingsprocedure, waarbij bijvoorbeeld een oud-wethouder uit Groningen de gewortelde Maassluizer kan komen spelen, is wat ons betreft compleet ongeloofwaardig. 

  •          Invoering van lokale referenda en wijkenquêtes

“Politiek mét de mensen, in plaats van tegen de mensen”, zei Pim Fortuyn ooit en zo staat Leefbaar Maessluys er ook in. Wij zijn een democratische vernieuwingsbeweging. Democratie is wat ons betreft meer dan één keer in de vier jaar een rood bolletje inkleuren tijdens de verkiezingen. Het moet voor Maassluizers ook mogelijk zijn om hun stem na de verkiezingen te laten horen als er grote beslissingen op de raadsagenda staan. Wij pleiten daarom voor de invoering van een raadgevend (en raadplegend) referendum middels een lokale referendumverordening, zonder opkomstdrempel. Volgens de Nederlandse grondwet mogen beide vormen van referenda niet-bindend zijn, maar desalniettemin zal de uitslag de druk op de gemeenteraad verhogen om hun volksvertegenwoordigende taak uit te voeren. Voor Leefbaar Maessluys zal de uitslag altijd bindend zijn, ook als de uitslag in strijd is met ons eigen verkiezingsprogramma. Hoe dit punt werkt in de praktijk, kunt u vinden aan het einde van dit hoofdstuk. Daarnaast moet de gemeente op wijkniveau vaker wijkenquêtes inzetten

  •          Een update van onze wijk- en buurtindeling (WBI)

Als gevolg van verdere decentralisatie van rijkstaken hebben gemeenten een grotere behoefte gekregen aan lokale en regionale (statistische) informatie. Daarnaast ontstaan er door ingrijpende veranderingen in de ruimtelijke ordening, zoals grootschalige nieuwbouw in het Wilgenrijk, De Kade en Het Balkon, nieuwe buurten en wijken in Maassluis. De huidige wijk- en buurtindeling (WBI) sluit wat ons betreft niet goed aan bij deze ontwikkelingen, ook niet wanneer we onze ideeën voor democratische vernieuwing daarbij in het achterhoofd houden (zie volgend punt). Leefbaar Maessluys wil de huidige WBI daarom updaten en daarbij de nadruk leggen op uniformiteit, actualiteit en historische correctheid, zodat de bruikbaarheid van de gebiedsindeling wordt verbeterd voor statistische doeleinden en onze lokale democratie.

Daarbij willen we de statistische gegevens van onze wijken en buurten overzichtelijker en inzichtelijker maken door ze in de openbare digitale omgeving van de gemeente te uploaden. Niet alleen burgers, maar ook ambtenaren, bedrijfsleven, instellingen en partners als woningcorporaties en projectontwikkelaars kunnen dan eenvoudiger gebruik maken van informatie over thema’s als bevolking, wonen, inkomen, sociale zekerheid, energieverbruik en voorzieningen. De WBI is daarnaast erg belangrijk voor toepassingen binnen de gemeente voor onderzoek en uitvoering van beleid, maar wordt ook buiten de eigen gemeente veelvuldig gebruikt voor landelijke en regionale onderzoeken door planbureaus, regionale samenwerkingsverbanden van gemeenten en andere overheden. Bovendien wordt de wijk- en buurt informatie gebruikt voor commerciële toepassingen zoals het analyseren en publiceren van marktinformatie.

De WBI is niet per wet vastgelegd en een wijziging heeft geen financiële consequenties. De wijken en buurten zijn ingedeeld op basis van ruimtelijke ordening en historische dan wel stedenbouwkundige kenmerken. Hoe de nieuwe WBI er wat ons betreft komt uit te zien, kunt u aan het einde van dit hoofdstuk vinden. Bij dit punt is uiteraard rekening gehouden met de richtlijnen die het CBS aan de WBI-indeling verbindt.

  •          Invoering van WOP’s, wijkwethouders en wijk leefbaarheidsbudgetten

Leefbaar Maessluys staat voor democratische vernieuwing. Wij willen dat alle wijken in Maassluis (zie einde hoofdstuk) een eigen Wijkoverlegplatform (WOP) krijgt in combinatie met een wijk leefbaarheidsbudget. De WOP’s bestaan uit betrokken wijkbewoners, ondernemers en bedrijven die uit hun midden een bestuur kiezen met een voorzitter, secretaris en penningmeester. Daarnaast krijgen de burgemeester en wethouders ieder een eigen wijk toegewezen waar zij als ‘wijkwethouder’ extra verantwoordelijk voor zijn, onder andere door actieve aanwezigheid bij wijkvergaderingen. Uit het stadhuis en vaker de wijken in dus! Wijken zijn onderverdeeld in buurten en het moet naast de ingestelde WOP’s ook mogelijk blijven om op kleinschalig niveau buurtcommissies op te richten als daar behoefte aan is. Het is uiteraard van groot belang dat de gemeente toezicht houdt op de wijk leefbaarheidsbudgetten. Hiervoor zal een speciale ambtenaar worden aangewezen.

  •          Macht en tegenmacht: Raadsenquête vaker inzetten

Ons dualistische stelsel, waarin de rolverdeling tussen de gemeenteraad en het college is vastgelegd, is wat ons betreft nog niet ‘af’ en kan worden versterkt. De gemeenteraad maakt wat ons betreft nog te weinig gebruikt van de raadsenquête. Leefbaar Maessluys wil dit instrument vaker gaan inzetten, zodat de uitvoerende macht (het college) beter wordt gecontroleerd door de controlerende macht (de gemeenteraad). Op deze wijze benadrukken we de verhouding tussen macht en tegenmacht.

 

  •          Duidelijke rolverdeling tussen raad en rekenkamer

De positie van de rekenkamer moet wat ons betreft worden verduidelijkt. De rekenkamer is bedoeld als instrument van de gemeenteraad, die haar opdrachten moet kunnen geven, maar in de praktijk zien we dat de rekenkamer vaak zelfstandig te werk gaan en daarbij een eigen onderzoeksagenda opstelt. Dat is wat ons betreft niet de bedoeling en de gemeenteraad zal zelf scherper moeten zijn in wat de rolverdeling en verantwoordelijkheden zijn. Het opdrachtgeverschap van de gemeenteraad moet helder zijn. 

 

  •          Invoering van een Maassluise Jongerenraad 

Wij willen een Maassluise Jongerenraad instellen en de Maassluise jeugd meer betrekken bij de politiek. Zij kunnen de Maassluise jeugd dan op een serieuze en formele wijze vertegenwoordigen en een adviserende rol spelen richting de gemeente. Wij zijn voorstander om de Maassluise Jongerenraad te koppelen aan projecten met leerlingenraden in het primair en voortgezet onderwijs. 

 

  •          Een kleine overheid: minder beleidsambtenaren 

Leefbaar Maessluys staat voor een kleine en kosten-efficiënte overheid met minimale bureaucratie. Maassluis moet dus een kleine, maar slachtvaardige gemeentelijke organisatie hebben. Het College van Burgemeester en Wethouders bestaat wat ons betreft uit maximaal vier wethouders. Dat aantal is wat ons betreft ruim voldoende voor een stad met ongeveer 34.000 inwoners. Daarnaast moet de verhouding tussen het aantal fte, ambtelijke expertise en externe inhuur in een kosten-efficiënte balans blijven.

 

  •          Strikte scheiding tussen kerk en staat

Wij staan pal voor de scheiding tussen kerk en staat (laïcité). Dat wil zeggen dat wij staan voor een religie-neutrale overheid en niet bereid zijn om religieuze organisaties en activiteiten te financieren. In de praktijk betekent dat onder andere:

·         Geen directe of indirecte financiering aan religieuze instellingen

·         Geen verbod op de koopzondag

·         Geen invoering van een eventueel ambtsgebed voor een raadsvergadering

·        Behoud van een toegankelijk en divers media-aanbod

Media vervullen een zeer belangrijke (controlerende) functie binnen onze democratische rechtsstaat. Wij willen dat Maassluis daarom aangesloten blijft bij diverse media, zoals de Maassluise Courant de Schakel, de Westlandse Omroep Stichting (WOS) en AD Waterweg. Daarnaast ondersteunen wij initiatieven als Maasmedia24, Maassluis24 en 112Maassluis.

  •      Maximale persvrijheid en (financiële) onafhankelijkheid

Persvrijheid is een groot goed. De gemeente mag absoluut geen voorwaarden stellen die ingrijpen in de redactionele vrijheid van de lokale media. Alleen algemene kwaliteitseisen zijn toegestaan. Om de onafhankelijkheid zo veel mogelijk te waarborgen, willen wij kijken naar minimalisering van financiële bijdragen vanuit de gemeente. Lokale media die hun werk niet vrijwillig doen, dienen hun inkomsten wat ons betreft zoveel mogelijk te verkrijgen uit reclameopbrengsten en sponsoren.

  • ·         Een goed evenwicht tussen lokaal en regionaal belang

Bij samenwerking met andere gemeenten moet goed gekeken worden naar het evenwicht tussen het lokale en regionale belang. Ons lokale belang en de Maassluise soevereiniteit dient altijd voorop te staan.

 

  •        Wij zijn tegen fusie met andere gemeenten

Leefbaar Maessluys is tegen het huidige ‘opschalingsbeleid’ en zal nooit akkoord gaan met een fusie met andere gemeenten, omdat wij vinden dat elk dorp en elke stad het recht heeft op een eigen en soeverein gemeentebestuur. Wij vinden het zorgwekkend dat steeds meer dorpen en steden hun zelfstandigheid verliezen en opgaan in supergemeenten. De menselijke maat gaat hierbij verloren en de afstand tussen burger en bestuur wordt hiermee onnodig vergroot.

 

  •          Wij zien Maassluis als onderdeel van de Westlandse regio

Leefbaar Maessluys ziet Maassluis door politiek-historische redenen als een stad binnen de regio Westland, waar de huidige gemeente Westland, Midden-Delfland en de plaats Hoek van Holland ook onderdeel van zijn. Daar zijn wij duidelijk in, mocht Maassluis ooit door de provincie of het Rijk een fusie opgelegd krijgen. Bij beperkte keuzevrijheid gaat onze voorkeur daarom uit naar een fusie met de gemeente Midden-Delfland. Wij zijn tegen een fusie met de gemeente Vlaardingen, Schiedam en/of Rozenburg. De huidige samenwerkingsverbanden met Vlaardingen en Schiedam houden wij nauwlettend in de gaten, want zij mogen geen opmaat tot fusie vormen. 

 

  •          Een kritische blik op intergemeentelijke integratie 

De huidige bestuurlijke integratie met Vlaardingen en Schiedam mogen geen eerste voorzichtige stappen zijn richting een gemeentelijke fusie. Daarom willen wij naast het al bestaande MVS-verband (tussen Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) de ogen meer richten op de gemeenten Midden-Delfland en Westland als het gaat om regionale samenwerking en gemeenschappelijke regelingen. Het gaan dan bijvoorbeeld om de uitvoering van de WMO, Participatiewet, Jeugdwet en Inburgeringswet. 

 

  •          Invoering van vrijwillige burgerpanels voor extra expertise

De gemeentelijke organisatie van Maassluis bestaat uit volksvertegenwoordigers en ambtenaren met een hart voor de publieke (Maassluise) zaak. Onze stad kent echter ook veel maatschappelijk betrokken burgers en wij zijn van mening dat burgers met specifieke vakkennis meer betrokken mogen worden bij de totstandkoming van beleid. Wij willen de al bestaande samenwerking daarom uitbreiden en vrijwillige expertiseteams oprichten waarin burgers en ambtenaren samenwerken op grote beleidsterreinen en kennis en ervaring uitwisselen.

 

  •          Een betere digitale omgeving van de gemeente

Alhoewel de gemeentelijke website het afgelopen jaar grootschalig is opgewaardeerd, kan en moet de digitalisering van de gemeente veel beter, inclusief een app waar burgers kunnen inloggen. De website moet overzichtelijk de beschikbare informatie over Maassluis bevatten in een digitale overzichtskaart van Maassluis, waar men bijvoorbeeld de actuele wegwerkzaamheden kan zien. Binnen deze digitale omgeving moeten Maassluizers kunnen reageren en discussiëren, zodat de gemeente daar vervolgens informatie uit kan halen. De statistische gegevens van onze buurten en wijken moeten ook worden weergeven. 

 

  •          Een actieve gemeente op sociale media

De gemeente dient veel actiever te zijn op sociale media. Wij willen dat officiële bekendmakingen niet alleen via de website, maar ook via sociale media bekend worden gemaakt. Zo kunnen bijvoorbeeld ook de aangenomen voorstellen worden toegelicht via Facebook, Instagram en Twitter. Wij vinden het goed dat dit sinds kort ook via de Maassluise Courant gebeurt.

 

  •          Een structureel begrotingsevenwicht voor Maassluis

Maassluis moet een gemeente blijven die zijn financiële zaken goed op orde heeft. Wij blijven daarom streven naar een structureel begrotingsevenwicht. 

 

  •          Wij zijn tegen invoering van hondenbelasting

Leefbaar Maessluys is principieel tegen hondenbelasting. Wij vinden dat ongelijke behandeling, want kattenbezitters betalen ook geen ‘kattenbelasting’, terwijl de meeste katten ook buiten lopen en hun ontlasting net zo smerig is als hondenontlasting. Bovendien vormt kattenontlasting een net zo groot risico voor de volksgezondheid. Wij zullen daarom geen hondenbelasting invoeren en tegenstemmen als dit voorgelegd wordt. 

 

  •          Een lage OZB-belasting

De OZB blijft op het huidige niveau en mag alleen stijgen aan de hand van compensatie van de inflatie (landelijke prijsstijgingen).

 

  •          Maximaal profiteren van beschikbare subsidiemogelijkheden

Bij de Rijksoverheid, provincie én de EU vallen veel subsidiegelden te halen. Hier moeten we als Maassluis maximaal gebruik van maken.

 

  •          Geen onbetaalbare prestigeprojecten

We steunen geen projecten die naar onze mening een té groot financieel risico vormen en bij ingrijpende besluiten blijven we duidelijke financiële kaders eisen. 

 

  •          Een 100% kostendekkende gemeente

De gemeentelijke organisatie maakt diverse kosten, zoals het verstrekken van paspoorten en dergelijke. Wij streven naar een 100% kostendekkende gemeente: geen winst, maar ook geen verlies om het zogenaamd goedkoper voor de burger te maken, want uiteindelijk blijven de totale kosten toch even hoog. 

 

  •          Stoppen met de ‘Charter Diversiteit’ 

‘Diversiteit’ en ‘inclusie’ lijken nieuwe toverwoorden te zijn, maar achter deze termen schuilt de woke-ideologie met een weg-met-ons mentaliteit. Daarnaast kost deze symboolpolitiek onnodig veel belastinggeld en tijd die ambtenaren beter kunnen gebruiken. Wij willen bovendien dat mensen aangenomen worden op basis van kwaliteit en niet op basis van afkomst of seksualiteit. Wij schaffen de diversiteitsquota van de gemeente af en maken de handtekening van de gemeente Maassluis onder het Charter Diversiteit ongedaan.

 

  •          Meer spreektijd voor burgers tijdens de raadsvergadering

Elke Maassluizer heeft recht op spreektijd tijdens de raadsvergadering. Wij vinden de huidige spreektijd te kort en willen deze daarom met tien minuten verruimen voor elke inspreker. 

  •          Het wapen van Maassluis als vaststaand logo voor onze gemeente

Onze stad heeft een prachtig en historisch stadswapen. Wij vinden het zonde dat de gemeente dit wapen niet als officieel logo gebruikt. In plaats daarvan gebruikt de gemeente ‘bedrijfsmatige’ logo’s en huisstijlen die om de zoveel jaar worden vervangen om “mee te gaan in de tijd”. Zonde van het belastinggeld. De gemeente is geen bedrijf, maar een overheidsorganisatie. De Maassluizer is geen cliënt, maar burger. Leefbaar Maessluys hecht veel waarde aan ons stadswapen en het historische verhaal van onafhankelijkheid dat erachter zit. Wat ons betreft voert de gemeente het stadswapen daarom in gestileerde vorm als vaststaand logo, net als Schiedam en de provincie Zuid-Holland bijvoorbeeld. Voor het ontwerp moet gekeken worden naar een lokale grafisch vormgever.

  •          Meer gebruik van onze vlag met de juiste kleuren

Het valt direct op bij Alkmaars en Leidens Ontzet: overal de lokale vlag uit. In Maassluis zien we onze vlag bijna nergens en op het stadhuis is vaker de regenboogvlag te zien dan onze eigen vlag. Wij willen het gebruik van de Maassluise vlag meer gaan promoten, vooral tijdens feestdagen en evenementen. Bij de enkele vlaggen die te zien zijn, worden in de praktijk verschillende kleuren blauw gebruikt en dat is onnodig slordig. Wij willen de kleurtinten daarom formeel laten vastleggen, net als bij de Nederlandse vlag.

Referenda, hoe zien wij dat in de praktijk? 

Alle Maassluizers van 18 jaar en ouder kunnen een raadgevend referendum aanvragen over onderwerpen waar de gemeenteraad nog een beslissing over moet nemen. Het gaat zal dus altijd gaan om een onderwerp dat op de agenda van de gemeenteraad staat. Onderwerpen waarover geen referendum kan plaatsvinden, zijn onder andere:

1.     Individuele kwesties, ontslagen, schorsingen, kwijtscheldingen en schenkingen.

2.     De hoogte van de geldelijke voorzieningen voor ambtsdragers, voormalige ambtsdragers en hun nabestaanden.

3.     De vaststelling, wijziging of intrekking van de arbeidsvoorwaardenregeling en daaruit voortvloeiende besluiten voor de griffier en de medewerkers van de griffie.

4.     De vaststelling van de gemeentelijke begroting en jaarrekening.

5.     De vaststelling van de gemeentelijke tarieven en belastingen. 

6.     Het voor kennisgeving aannemen van rapporten en notities.

7.     De referendumverordening. 

8.     De uitvoering van een besluit van een hoger bestuursorgaan of de wetgever waarbij de gemeenteraad geen beleidsvrijheid heeft. 

9.     Onderwerpen waarover, naar het oordeel van de gemeenteraad, eerder een besluit is genomen en waarover een referendum is gehouden of kon worden gehouden. 

10.  Onderwerpen waarvan de gemeenteraad unaniem van mening is dat er andere dringende redenen zijn om geen referendum te houden.

Stappenplan tot een raadgevend referendum

1.     Een inleidend verzoek om een referendum te houden wordt uiterlijk vijf werkdagen voor de plenaire behandeling in concept raadsbesluit bij de voorzitter van de raad ingediend. Het verzoek is voorzien van een dagtekening en vermeldt om welk concept besluit het gaat. Een verzoek kan uitsluitend worden ingediend door een kiesgerechtigde.

2.     Het verzoek wordt ondersteund door tenminste driehonderddertig handtekeningen van kiesgerechtigden. Elke handtekening gaat vergezeld van een daarbij behorende naam, adres, woonplaats en geboortedatum. De gemeente stelt hiervoor standaardformulieren ter beschikking. 

3.     De uitgebrachte handtekeningen voor het inleidend verzoek worden door het college op persoonsgegevens en kiesgerechtigdheid gecontroleerd.

4.     Het inleidend verzoek wordt door de voorzitter van de raad aan de in deze verordening bepaalde vereisten getoetst en vervolgens legt de voorzitter zijn bevindingen voor aan de raad.

5.     Indien het verzoek voldoet beslist de raad of het verzoek tot het houden van een referendum wordt ingewilligd.

6.     De stemming over het concept raadsbesluit, zoals dat luidt na verwerking van de aanvaarde amendementen, wordt aangehouden tot de eerstvolgende vergadering na de dag waarop het referendum wordt gehouden, tenzij eerder negatief over de ontvankelijkheid van het referendum wordt beslist. 

7.     De voorzitter van de raad maakt het besluit inzake het inleidende verzoek zo spoedig mogelijk openbaar op een voor de gemeente gebruikelijke wijze.

8.     Kiesgerechtigden dienen binnen zes weken na de dag na publicatie van het besluit, dat de raad heeft genomen, een definitief verzoek om een referendum te houden in.

9.     Het definitieve verzoek wordt gedaan op basis van het concept raadsbesluit.

10.  Dit verzoek wordt ondersteund door ten minste drieduizend handtekeningen van kiesgerechtigden.

11.  Op een daartoe door het college verstrekt standaard formulier, dat ter ondertekening op het gemeentehuis ligt. Bij het plaatsen van een handtekening op een lijst dient de kiesgerechtigde zich te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs.

12.  Als het verzoek voldoet aan het bepaalde in de voorgaande leden neemt de raad, binnen vier weken na ontvangst van het definitieve verzoek, een besluit over het houden van het referendum. 

Stappenplan raadplegend referendum

  1. Eén of meer leden van de raad kunnen een voorstel doen tot het houden van een raadplegend referendum.

  2. Het voorstel wordt schriftelijk vijf werkdagen voorafgaand aan de raadsvergadering ingediend bij de voorzitter van de raad en bevat een probleemstelling met daarbij een toelichting.

  3. De raad toetst het voorstel aan de gestelde uitzonderingen en besluit aansluitend of een raadplegend referendum kan worden gehouden. De raad kan er voor kiezen om over een niet direct aan een raadsbesluit onderworpen onderwerp een referendum te organiseren.

Onze nieuwe wijkindeling

 

Alle wijken van Maassluis zijn vernoemd naar de oorspronkelijke polders waar zij in gebouwd zijn. Wij delen Maassluis op in zes verschillende wijken (zie afbeelding rechts) in plaats van de huidige acht. Alle wijken krijgen een zogenaamd wijkleefbaarheidsbudget, waarmee diverse zaken georganiseerd kunnen worden om de leefbaarheid te verbeteren. Dit wordt gefinancierd vanuit de leefbaarheidsgelden die iedere gemeente in Nederland krijgt van de Rijksoverheid. De budgetten worden eerlijk verdeeld over het aantal inwoners per wijk, zodat er geen scheve verhoudingen ontstaan. 

 

Wat ons betreft wordt deze indeling ook uniform toegepast op andere lokale diensten, zoals de wijkteams van Vraagraak, die in opdracht van de gemeente taken uitvoeren op het gebied van de wet maatschappelijke ondersteuning (wmo) en jeugdzorg. Daarnaast krijgt elke wijk een eigen wijkagent, zoals dat nu al het geval is, en willen we de rol van handhavers in de wijk versterken. Elke wijk krijgt een eigen ‘wijkwethouder’. Dat zal iemand zijn uit het dagelijkse bestuur van de gemeente: het College van Burgemeester en Wethouders. De dunbevolkte Aalkeetpolder zal dezelfde wijkwethouder als Sluispolder krijgen. Door onze burgemeester en wethouders aan een specifieke wijk te koppelen, willen we het contact tussen burger en bestuur te versterken.

 

Op onderstaande kaart kunt u zien waarom voor bovenstaande wijkindeling en naamgeving is gekozen: de namen voor de diverse polders in onze regio worden al eeuwen gebruikt. Een interessant feit is dat het grondgebied rondom het oude dorp Maassluis lang eigendom is geweest van Maasland. Aangezien Maasland en de huidige gemeente Midden-Delfland onderdeel zijn van de regio Westland, is dat voor onze partij een argument om Maassluis vanuit historisch (en politiek) perspectief als onderdeel van de regio Westland te zien.

Gedetailleerde wijk- en buurtindeling

Volgende
Volgende

Veiligheid & Handhaving