Sport, Recreatie & Cultuur

#sportaccommodaties #evenementen #erfgoed

“Een leefbaar Maassluis is een sportief en recreatief Maassluis!”

Wat wij willen:

•          Elke vereniging telt!

Leefbaar Maessluys hecht vanuit haar sociaal-conservatieve grondslag ontzettend veel waarde aan een rijk verenigingsleven. Wij hebben dit ook niet voor niets vastgelegd in onze statuten. Sport raakt alles: van volksgezondheid tot preventie van criminaliteit en van integratie tot het tegengaan van eenzaamheid. Kortom: sport raakt alle facetten van leefbaarheid. Onze partij staat voor ruimte voor sportverenigingen en dat betekent geen noodgedwongen samenvoegingen van bovenaf en geen verhuizingen als verenigingen dat duidelijk niet willen. Alle verenigingen, groot of klein, doen er toe en zijn van grote sociale waarde voor Maassluis. Ons streven is dan ook om zoveel mogelijk verenigingen in onze stad te behouden.

•          Investeren in sportaccommodaties

Veel binnensportaccommodaties van Maassluis zijn verouderd en dringend toe aan vernieuwing. Sommigen staan er dusdanig armoedig bij, dat zij geen sportief visitekaartje voor onze stad vormen. Leefbaar Maessluys wil daarom flink investeren in de Maassluise binnen- en buitensportaccommodaties, waarbij met name de binnensportaccommodaties prioriteit verdienen. De afgelopen gemeentebesturen hebben hier wat ons betreft ernstig in verzaakt. Daarnaast hebben niet alle sportverenigingen een eigen complex. Wij willen zorgen dat elke sportvereniging de faciliteiten heeft die nodig zijn en de juiste voorzieningen tot zijn beschikking heeft. Gelijktijdig vraagt dit ook om financiële en organisatorische investeringen. Hoewel wij het eens zijn met de meeste bezwaren, zouden sportverenigingen niet bij voorbaat een fusie al van de hand moeten wijzen. Wij zijn uiteraard tevreden met de komst van de nieuwe sportzaal aan de Sportlaan, maar het is wat ons betreft nog niet voldoende.

•          Gebruik van het Jeugdfonds Sport en Cultuur

Kinderen uit een minder sterk sociaal economisch milieu, moeten ook de mogelijkheid hebben om naast hun school sport te kunnen beoefenen. Leefbaar Maessluys wil de mogelijkheden die het Jeugdfonds Sport en Cultuur ons biedt daarom blijven gebruiken, ook om het bereik onder Maassluise jongeren te vergroten.

•          Sportgelegenheden in onze buitenruimte

Om Maassluizers zoveel mogelijk te stimuleren te gaan sporten, willen we dat de sportvoorzieningen in de wijk op peil blijven en zo gelijk mogelijk zijn verdeeld, zodat iedereen in zijn of haar nabije omgeving kan sporten. Dat betekent openbare fitnesstoestellen in onze parken en beter onderhouden trapveldjes. In samenwerking met de diverse voetbalclubs willen wij overleggen of voetbalvelden ook buiten training- en wedstrijden toegankelijk voor publiek kunnen blijven.

•          Meer uitgaansgelegenheden en evenementen in Maassluis

Van ‘uitgaan’ in Maassluis was lange tijd geen sprake. Door de komst van nieuwe cafés in de afgelopen jaren is het uitgaansleven in Maassluis gelukkig verbeterd. Dit kan wat ons betreft nog worden versterkt. Leefbaar Maessluys is zich enerzijds bewust dat Maassluis geen ‘uitgaanswalhalla’ is en dat we onze stad niet kunnen vergelijken met Rotterdam, Delft of Amsterdam. Dat wil echter niet zeggen dat we het maar bij een summier aanbod moeten laten. Het moet voor horeca ondernemers aantrekkelijker worden om zich hier te vestigen en dat betekent een versoepeling van de vergunningseisen en Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

•          ‘Onafhankelijkheidsdag’ als nieuwe feestdag voor Maassluis

Wij willen een nieuwe lokale feestdag invoeren op 16 mei: de Onafhankelijkheidsdag van Maassluis (van Maasland in 1614). Tijdens het 350- en 400-jarige jubileum werd deze gebeurtenis groots gevierd. Maassluis doet haarzelf tekort doet door dit niet jaarlijks te vieren en wat ons betreft wordt het weekend dat in deze week valt een jaarlijks terugkerend evenement, net als de Furieade.

•          Waterwegpop weer terug!

Ontzettend veel Maassluizers hechten waarde aan feesten zoals de Furiade en de MEGA-week van MSV. Dit soort feesten zijn voorbeelden van fantastisch samenkomen van diverse en goed georganiseerde evenementen voor alle doelgroepen. De gemeente moet zich meer inzetten op het binnenhalen van dit soort evenementen die bevorderlijk zijn voor de sociale samenhang en leefbaarheid in onze stad. Het is zonde dat de gemeente Waterwegpop heeft wegbezuinigd en wat ons betreft komt dit evenement weer terug.

•          Harde aanpak tegen Airbnb

Wij zijn tegen verstoring van marktwerking. De hotels en staanplaatsen in Maassluis bieden overnachtingsmogelijkheden voor toeristen en recreanten. De gemeente moet alert zijn en zorgen dat bedrijven als Airbnb minder speelruimte krijgen om oneerlijke concurrentie binnen de toeristische sector tegen te gaan.

•          Een jongerencentrum in elke Maassluise wijk

Leefbaar Maessluys is een groot voorstander van jongerencentra, omdat zij helpen met het terugdringen van hangjongeren en overlast. De jongerencentra dienen het gehele jaar open te zijn en vooral in de periodes dat veel jongeren vrij zijn. De jongerencentra krijgen wat ons betreft een plaats binnen de gebouwen van de wijk-overlegplatformen (WOP’s).

•          Behoud van cultureel erfgoed

Leefbaar Maessluys staat pal voor het behoud van ons cultureel erfgoed, of het nu gaat om onze tradities of om historische monumenten. Ondanks het verschrikkelijke bombardement van 1943, zijn gelukkig veel historische gebouwen in het centrum van Maassluis bewaard gebleven. De gemeente is in het verleden echter ook nalatig geweest in het behoud en onderhoud, waardoor diverse historische panden voorgoed zijn gesloopt. Leefbaar Maessluys koestert de historische gebouwen en monumenten van Maassluis en is faliekant tegen de sloop hiervan. Voor renovaties en aanbouw willen wij strenge regelgeving hanteren. Dit leggen we vast in een ‘erfgoedvisie’, zodat er extra aandacht komt voor het behoud van ons cultureel erfgoed en het historisch aangezicht van Maassluis.

•          Geen privatisering van Theater Koningshof

In tegenstelling tot de horecadiensten van de Koningshof, willen we dat Theater Koningshof zelf publiek eigendom van de gemeente blijft. Het gaat financieel gelukkig beter dan enkele jaren geleden, mede dankzij het huidige management, en privatisering van het gehele theater brengt wat ons betreft te grote financiële risico’s met zich mee. Wij zijn daarnaast zeer tevreden over de samenwerking tussen de bibliotheek en basisscholen en zien dit de komende jaren graag zo blijven.

•          Ondernemerschap aanmoedigen binnen de cultuursector

Leefbaar Maessluys ziet (esthetische) kunst als grote waarde voor onze stad en de gemeente dient de cultuursector dan ook te ondersteunen door culturele en kunstzinnige exploitatie de waardering en ruimte te geven die het verdiend. Aangezien veel culturele (kunst)instellingen afhankelijk zijn van overheidsgeld, is ons uitgangspunt dat culturele instellingen zoveel mogelijk moeten proberen om hun eigen boontjes te doppen en bezoekers te trekken. Dat betekent dus meer ondernemerschap om inkomsten te kunnen genereren, zodat het aandeel eigen inkomsten ten opzichte van subsidies de komende jaren omhoog gaat. Wij zijn van mening dat talentvolle mensen in de kunstsector op een gegeven moment zelf hun brood moeten verdienen en dat elke culturele kunstinstelling zelf verantwoordelijk is om vanaf het begin haar bestaansrecht aan te tonen.

•          Bredere doelstellingen voor Ervaar Maassluis

Leefbaar Maessluys wil de doelstellingen van Ervaar Maassluis verbreden. Hierbij kan gedacht worden aan het binnenhalen van horecaondernemingen, winkelconcerns en evenementen.

•          Subsidietoekenning op basis van behoefte

Leefbaar Maessluys wil kwaliteits- en toegankelijkheidsnormen bij het toekennen van subsidie, gebaseerd op het principe van vraag en behoefte. Links-liberale toverwoorden als ‘diversiteit’ en ‘inclusie’ dienen niet als voorwaarde te gelden bij het toekennen van subsidie. Binnen de cultuursector in den lande is dat tegenwoordig gebruikelijk aan het worden, maar Maassluis moet hiervan gevrijwaard blijven.

•          Strengere kwaliteitsnormen voor openbare kunstobjecten

Leefbaar Maessluys wil strenge esthetische kwaliteitsnormen toepassen op de openbare kunstobjecten in Maassluis. Waarom zouden wij onze openbare ruimte (inclusief rotondes), en daarmee de bevolking, belasten met niets-voorstellende en onesthetische en ‘kunst’? De gemeente moet wat ons betreft meer waarde hechten aan esthetiek in onze openbare ruimte en alle onesthetische kunstobjecten vervangen of verwijderen.

Vorige

Senioren